Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازیگر قدیمی سریال‌های تلویزیون اعتقاد دارد سریالی در ذهن مخاطب می‌ماند که کارگردان آن درام را به خوبی بشناسد و بداند چطور باید شخصیت‌پردازی اتفاق بیفتد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همان‌طور که مردم بابا پنجعلی قصه "پایتخت" را دوست داشتند با مه لقا خانمِ "نون‌خ" هم ارتباط عجیب و غریبی پیدا کردند؛ تا جایی که خود سعید آقاخانی کارگردان سریال حتی از نام مه‌لقا خانم به عنوان عنصری تأثیرگذار در ادامه سریال استفاده کرد و در فضاهایی که نیاز به حضورش بود همه اهالی روستا یک صدا با هم می‌گفتند: چه کسی اگر بود چنین کاری را به انجام می رساند؟ و همه یک صدا پاسخ می‌دادند: مه‌‌لقا خانم! البته فریده سپاه منصور را برخی به نامِ "مش مریم" فیلم سینمایی "مهمان مامان" داریوش مهرجویی می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما او این روزها ترجیح می‌دهد بیشتر در خانه بماند و کمتر جلوی دوربین حاضر شود. 

سپاه منصور رنگین کمانی از بازی‌های خاطره‌انگیز را در کارنامه کاری خود دارد؛ در سریال‌هایی همچون مدرس، گرگ‌ها، امام علی، نیمه پنهان ماه، معصومیت از دست رفته، خانه‌ای در تاریکی و دردسرهای عظیم2.

سپاه منصور بد بازی کردن را خیانت به مردم می‌داند و به همین دلیل در انتخاب نقش‌ها بسیار سختگیر و دارای وسواس است. او به خبرنگار خبرگزاری تسنیم  می‌گوید: بدانیم این جمع‌شدن‌ها، به ضرر اکثریت مردم و جامعه تمام می‌شود؛ به هم آسیب نزنیم و برای هم باشیم. این ویروس شناخته شده نیست و مثل سیل و زمین لرزه نیست. باور کنیم که هست و وجود دارد. بیاییم در این شرایط کرونایی، مهربانی را تمرین کنیم. ما ایرانی‌ایم و این مهربانی و محبت را باید به تمام دنیا بیاموزیم. ما خیلی شعار مهربانی می‌دهیم. واقعاً تا زمانی که کرونا باشد من هم نیستم و بسیاری از پیشنهادهایم را به این خاطر رد کرده‌ام.

شاید کاراکتر مادر زن نورالدین خانزاده- نون.خ، نقش محوری داستان نبود اما آن‌قدر عیار بازیگری فریده سپاه‌منصور به رخ کشیده شد که شاید در کنار سعید آقاخانی یکی از بهترین‌های این سریال تلویزیونی به شمار بیاید. بسیاری از او سؤال می‌کنند چرا در ادامه "نون‌خ" حضور نداشت و سپاه منصور چنین پاسخ می‌دهد: بسیاری از من می‌پرسند در "نون.خ"2 حضور دارم؟ من از آنجایی که به شهرستان نمی‌روم و سری دوم همه را در کرمانشاه فیلمبرداری می‌کنند نتوانستم در خدمت این گروه باشم. شاید رمز موفقیت "نون.خ" در شوخی بدون دردسر با اقوام، این نکته باشد که عمده هنرمندان این مجموعه تلویزیونی، یا کُرد کرمانشاه، سنندج یا بیجاری بودند به غیر از بنده که همشهری‌شان نبودم. آن‌ها آداب و رسوم خودشان را می‌دانستند و هیچ‌کس ادای کسی را درنمی‌آورد.

پیام‌های مه لقایی، شگفت‌زده‌ام کردند

مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

* بگذارید با نکته‌ای شروع کنیم که شاید برای شما جالب باشد، مردم با تماشای هر فصل "نون‌خ" نام کاراکتر مه‌لقا خانم را از یاد نمی‌برند. چرا با توجه به عدم حضور شما در سریال، هنوز این کاراکتر توسط نویسنده و کارگردان و حتی در بازتابِ مردمی، کارکردهای خودش را دارد؟

پیام‌هایی که برای من ارسال می‌کنند همه مه‌لقایی‌اند. واقعاً شگفت‌زده‌ام کرده‌اند؛ البته باید بگویم همه این اتفاقات هم به من برنمی‌گردد. نویسنده، کارگردان و همه عواملی که این فضا را فراهم کرده‌اند تا آن بازیگر بتواند شخصیت‌پردازی کند و موقعیت‌هایی را به نمایش بگذارد که مخاطب با آن همذات‌پنداری کند بیشتر مؤثرند. من فکر می‌کنم باید بگوییم یک مجموعه‌ است که یک شخصیت را می‌سازد و خوشبختانه این اتفاق در سریال‌هایی مثل "پایتخت" و "نون‌خ" افتاده است. 

چرا مه‌لقا خانم حذف شد؟

* چرا این کاراکتر "مه‌لقا خانم" در سریال ادامه پیدا نکرد؟

من را دعوت نکردند اما به این دلیل نیست که نخواستند. من گفته بودم اگر بخواهند برای فیلمبرداری به شهرستان بروند نمی‌توانم در خدمتشان باشم. چون پیشنهاد می‌دادند و می‌خواستند به شهرستان بروند می‌گفتم نمی‌پذیرم. حدس من این است به خاطر اینکه تصویربرداری در کرمانشاه اتفاق افتاد و از قبل گفته بودم، طبیعتاً سری دوم دعوت نشدم. همه‌چیز دست به دست هم داد تا مه‌لقا در این دنیا نباشد. شانس آوردم که مردم مه‌لقا را دوست داشتند و وقتی این کاراکتر حذف شد مخاطبین ناراحت شدند. مثل "پایتخت" وقتی بابا پنجعلی از داستان حذف شد انگار یک چیزی از "پایتخت" کم شده است. 

خمسه از هیچی، بابا پنجعلی ماندگاری ساخت

* علیرضا خمسه باعث شده این خلأ را مردم احساس کنند یا خود کاراکتر خوب خلق شده است؟

من احساسم این بود آقای خمسه در واقع از هیچی شخصیت ساخت و از روزهای اول و قسمت‌های اول پنجعلی هویت داشت و می‌توان این کاراکتر را جدایِ از خود سریال "پایتخت" مورد بررسی قرار داد. این اتفاق خوشبختانه با کاراکتر مه‌لقا و بقیه شخصیت‌های سریال "نون‌خ" هم افتاده است. متأسفانه آن‌قدر از شخصیت‌پردازی درست و سریال‌سازی منطقی فاصله گرفته‌ایم که جای آن را سریال‌های ماهواره‌ای گرفته‌اند که هیچ سرمنزل محتوایی ندارند. سریال ما فراز و فرود و شاخص درست می‌خواهد؛ وقتی مخاطب پای تماشای این سریال‌ها می‌نشیند هم همذات‌پنداری کند و هم زندگی. 

ما از آن روزهایی فاصله گرفتیم که کارگردان‌ها و نویسندگان بهتر رگِ مخاطب را می‌شناختند. جای تأسف دارد که گاهی در کارهایی که دنباله پیدا کرد شخصیت‌ها 180 درجه تغییر کردند. در حالی که اتفاقاً باید صاحبِ ماهیت و هویت بهتری می‌شدند. وقتی می‌گویم مه‌لقا را مردم می‌بینند من به خودم نمی‌گیرم؛ اگر در سریال، مه‌لقا خانم دیده شده، به خاطر هوشمندی نویسنده و کارگردان بوده و کسانی که کمک کردند این فضا فراهم شود.

اعصابم خُرد می‌شود وقتی می‌بینم نقش‌هایشان را زندگی نمی‌کنند

* شما همیشه انتقاد داشتید که بیشتر بازیگران در تلویزیون، نقش‌شان را زندگی نمی‌کنند؛ واقعاً چرا این همه مصنوعی و بی‌روح؟

برخی انگار فقط دیالوگ می‌گویند به جای اینکه نقش بازی کنند. یکسری از سریال‌های تلویزیون را اصلاً نمی‌بینم. اعصاب من را خُرد می‌کند که می‌بینم برخی از کارگردان‌های ما آن سواد دراماتیک را ندارند. درام را نمی‌شناسند و نمی‌دانند رابطه آدم‌ها با آدم‌ها چگونه بوده است. به همین خاطر نمی‌توانند مخاطب را جذب خودشان کنند؛ چون این عده در وهله اول مخاطب را نمی‌شناسند. زندگی در میانِ این همه ساخت سریال جایی ندارد؛ حالا اینکه می‌گویند سفارشی می‌آیند من اعتقاد دارم سفارشی هم می‌آیند حداقل نقش‌شان را زندگی کنند. می‌گویم کارگردان مقصر است، چون می‌تواند جلوی اشتباهات بازیگری را بگیرد.

متأسفانه آن دوره‌ای که انبوه‌سازی در تلویزیون اتفاق افتاد دستیار کارگردان‌هایی آمدند دوره ندیده که درام و نمایش را نمی‌شناختند، سریال و فیلم ساختند. کارگردانی فقط تکنیک فنی نیست بلکه باید در وهله اول درام و زندگی و ارتباط با جامعه را به خوبی بشناسد. کسانی که به این نکات توجه می‌کنند کارهایشان ماندگار می‌شود. اکثر کارگردان‌های ما درام را نمی‌شناسند و از طرفی هم چند سالی است می‌گویم بحث ممیزی را در تلویزیون منطقی‌تر کنید تا دست و پای کارگردان و نویسنده بسته نشود. 

تحمل ندارم و تلویزیون را خاموش می‌کنم

* شما حتماً بیننده سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون هستید؛ دیدنِ چه اتفاقاتی، آزارتان می‌دهد؟

تلویزیون را روشن می‌کنم وقتی می‌بینم عده‌ای فقط دیالوگ می‌گویند و کارشان بی‌روح و بی‌زندگی است تحمل ندارم و تلویزیون را خاموش می‌کنم. من بازیگرم، نه حسّ و حالی می‌بینم و نه همذات‌پنداری؛ اعصابم خُرد می‌شود. 

کارهای بزن و برویی، مخاطب را به سمت ماهواره سوق می‌دهد

* پس دلیلِ عدم ماندگاری بیشتر سریال‌های تلویزیون همین است؟

بله. بزن و برویی کار می‌کنیم و آن کیفیت و وسواس گذشته را نداریم. انگار یادمان رفته که رقیب خطرناکی به نام ماهواره را در مقابلمان داریم. می‌توانیم نامش را نیاوریم اما نمی‌توانیم حضورش را نفی کنیم. ماهواره هست و تماشاچی تلویزیون را نگه‌داشتن کار سختی است. در سینما مخاطب بلیت می‌خرد و بهای آن را می‌پردازد؛ به خاطر پولی که خرج کرده تا انتها آن فیلم را دنبال می‌کند. اما به محض مطلوب نبودن سریالی یک کانال دیگری را انتخاب می‌کند و یا به سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای می‌رود. اتفاقی که در سال‌های اخیر بسیار پررنگ شده است.

تلویزیون در 1400 دست از کارهای کلیشه‌ای بردارد

* تلویزیون در 1400 باید چه نکاتی را در دستور کار خودش قرار دهد تا مخاطبش را از دست ندهد؟

تلویزیون باید در سال جدید مسائل روز را بیشتر مطرح کند و دست از رفتار تکراری و پرداختن به سوژه‌های کلیشه‌ای بردارد. فکر می‌کنم یکی از دلایل موفقیت و به چشم آمدن سریال‌هایی امثال "نون‌خ" موضوع جدید و غیرتکراری‌اش باشد. معمولاً محور سریال‌های امروز ما یک دختر و پسری‌اند که حول محور آن‌ها موضوع طرح می‌شود. باید تنوع ایجاد شود و برخی از نویسندگان ما دست از سری‌دوزی بردارند. تلاش و کوشش اهمیت دارد و تنبلی هیچ سودی برای آن سریال موردنظر، تلویزیون و مخاطب نخواهد داشت. قدری دلمان برای مخاطبین بسوزد آنگاه حتماً کارهای بهتری روی آنتن خواهند رفت.

میهمان برنامه تلویزیونی نمی‌شوم!

* در هیچ کدام از برنامه‌های معروفِ تلویزیون حضور پیدا نکردید؛ دلیل خاصی داشت؟

احساس می‌کنم هرچه باید هنرنمایی کنم در فیلم و سریال و تئاتر است و دیگر نیازی نیست بیایم وقت مخاطب را بگیرم و خودم را عرضه کنم. البته که به جز، "خندوانه" بقیه برنامه‌ها از جمله برنامه آقای مدیری و آقای شهاب حسینی از بنده دعوت کردند اما گفتم نمی‌آیم. چون آمدنِ من دردی دوا نمی‌کند و آن‌قدر خلاق نیستم اتفاقی بیفتد برای مخاطب جدید و بِکر به نظر بیاید. 

مه‌لقای سریال دیگری نمی‌شوم

* اگر برای کار دیگری به شما نقشی شبیه به "مه لقا خانم" پیشنهاد شود، بازی می‌کنید؟

من نقش تکراری بازی نمی‌کنم؛ سال 1367 نقش زن تهرانی را در سریال "عقیق" بازی کردم که سال 1370 پخش شد و یک بار هم سال 1398 تکرار آن را در تلویزیون دیدیم. بعد از آن، زن روستایی کاراکتری بود که سال‌ها به من پیشنهاد می‌شد و من قبول نکردم.  یک بار مه‌لقا را زندگی کردم و به نظرمن برای بارِ بعدی حتماً کلیشه‌ای می‌شود و نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. 

منتظر واکسن کرونای ایرانی می‌مانم

* چه آرزویی دارید؟

اول از همه پیدا شدن واکسن؛ منتظرم واکسن ایرانی بیاید و به هیچ جای دنیا اعتماد ندارم. در وهله بعدی به طور کل دنیا واکسینه نشوند فایده‌ای ندارد. یک مقداری بیشتر یکدل باشیم و همدیگر را دوست داشته باشیم و به همدیگر اعتماد کنیم. 

تلویزیون در ماه رمضان چه سریال‌ها و برنامه‌هایی دارد؟تجربه آزیتا ترکاشوند از نقش جاسوس زن در تلویزیون/ منتظرِ کاراکترهای چالش‌برانگیز و حساس می‌مانم!رضا عطاران و محمدحسین لطیفی هم وارد رقابت رمضانی شدند/ برگِ برنده در دستِ سریال‌های بازپخش یا سریال‌های جدید؟نیاز حیاتی سریال "پایتخت" در ادامه راه؟/ گره عجیب و غریب دو قسمت پایانی با دادگاهی بی‌اساستوضیحات علیرضا مسعودی درباره علت ساخت سریال "نوروز رنگی"/ اخلاقیاتمان عوض شده است

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رسانه ملی تلویزیون سریال رسانه ملی تلویزیون سریال کارگردان ها مه لقا خانم سپاه منصور برنامه ها سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۲۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون

پیمان جبلی در حالی از بررسی چند عنوان جدید برای شروع تولید الف ویژه‌هایی در فضای تاریخی و دینی خبر می‌دهد که در این حوزه سال‌هاست بسیاری از کارشناسان به کم‌کاری‌هایی اشاره دارند خصوصاً ساخت سریال و فیلمی درباره امام صادق(ع) که ضرورت آن احساس می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اگرچه تلویزیون این روزها مشغولِ ساخت سریال «سلمان فارسی» و آماده‌سازی مراحل تولید سریال «موسی(ع)» را  در دستور کار خود دارد اما از سال‌های قبل درباره ساخت نسخه سریالی «ملک سلیمان» صحبت می‌شد یا مراحل پژوهش ساخت سریالی درباره شهیدان صیاد شیرازی و حسن باقری و برخی از مجموعه‌های «الف ویژه» دیگر؛ اما همه این‌ها در همان مرحله گفتار باقی مانده و خبری از تولید آنها نشده است. در حالی که هر روز خلأ ساخت سریال‌های مذهبی بیشتر احساس می‌شود.

سریال‌هایی که هر بار روی آنتن آمده‌اند توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبین را به جعبه جادو جلب کرده‌اند. یا به نوعی دوباره مخاطب را با آنتن تلویزیون آشتی می‌دهد که این روزها کمتر کارهای جان‌دار با محتوا می‌بینند. این تأثیرگذاری حوزه دینی و مذهبی تلویزیون با سریال‌های «امام علی(ع)»،‌ «مختارنامه»، «یوسف پیامبر»، «اصحاب کهف»، «امام رضا»، «تنهاترین سردار» و حتی «صاحبدلان» که این روزها دوباره تکرار می‌شوند نشان داده که چقدر مؤثر، مفید و پرطرفدار است. اما سال‌هاست که به‌غیر از گام برداشتن برای ساخت سریال «سلمان» و «موسی(ع)»، کاری برای امامان معصوم انجام نمی‌دهیم.

تماشای سریال‌های دینی، جوانان را به مطالعه تاریخ اسلام علاقه‌مند کرده است

همیشه سریال‌های دینی و مذهبی باعث شده‌اند بسیاری از افراد به‌ویژه جوانان به مطالعه تاریخ اسلام علاقه‌مند شوند. فارغ از هر نوع پرداخت دینی و مذهبی دیگر، اولویت ما باید ائمه معصومین(ع) باشد و محدودیت در به‌تصویر کشیدن چهره امامان معصوم بهانه خوبی برای نپرداختن به زندگی آن بزرگواران نیست. اکنون پرداختن به شخصیت امام صادق(ع) و ابعاد علمی و فقهی زندگی ایشان، ضروری به‌نظر می‌رسد.

در تحقیق و بررسی‌ها آمده که قرار بود دهه 1380 تلویزیون سریالی ویژه امام صادق(ع) ساخته و پرداخته کند. اتفاقاً آن روزها نام مهدی سجاده‌چی هم به‌عنوان نویسنده این سریال تلویزیونی اعلام شد. اما برای این کار هیچ‌وقت اتفاقی نیفتاد تا به مراحل تولید برسد و یک تیم سوری و کویتی وارد عمل شدند و سریالی به‌نام «امام الفقها الصادق(ع)» جلوی دوربین بردند در حالی که قرار بود سریال این حضرت ابتدا در صداوسیمای جمهوری اسلامی ساخته شود. «سامی جنادی» نام کارگردان سوری این سریال است.

در خلاصه داستان این سریال، آمده است: گفته شده او (امام صادق(ع)) نخستین مدرس علم کیمیا بوده است که جابربن حیان به‌دست او پرورش یافته است و «صادق» خوانده شده است. برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که این سریال با توجه به نامش نگاهی به تربیت شدن ائمه اربعه اهل‌تسنن به‌دست مبارک امام صادق(ع) داشته باشد.

خبرهایی از ساخت سریال امام صادق(ع) پخش شد اما خودِ سریال آماده نشد!

بالأخره هر کمپانی، تلویزیون و نهاد فرهنگی در کشورهای مختلف، سَنگ فرهنگ و اندیشه‌های خودش را به سینه می‌زند و اگر ما همین‌طور در ورطه غفلت به‌سر ببریم، از دین، دیانت، تمدن و فرهنگ‌مان چیزی باقی نمی‌ماند و همه را با ساخت آثار فرهنگی و هنری خاصّ خودشان مصادره می‌کنند، در صورتی که همگان می‌دانند امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعه‌اند و شیعه باید حرف‌های جدّی درباره این امام همام بزند. در سال 1382 خبرهایی درباره ساخت سریال امام صادق(ع) در سیمافیلم منتشر شد و اما هنوز منتظریم تا این مفاهیم ارزشمند را جلوی دوربین ببینیم.

اما نه‌تنها خبری از این سریال نشد بلکه سال‌های بعد کاری تحت عنوان «جابربن حیّان» به آنتن رسید که در گوشه‌ای از اتفاقات شاگرد معروف حضرت یک نگاه کوچک و کوتاهی به حضرت داشت و کماکان تلویزیون خودش را درگیرِ سریال‌های سطحی، پیش‌پاافتاده، زودگذر و تحت لوای لوکیشن‌های آپارتمانی کرده است. شاید به این باور نرسیده که چقدر فرهنگ دینی و اسلامی ما نیازمند کارهای مؤثر و باورساز است.

بعد از این‌همه سال هنوز هم مهدی سجاده‌چی به‌عنوان نویسنده آن سریال دغدغه‌ دارد برای امام صادق(ع) کاری ساخته شود. او همچنین چندی قبل به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفته بود: آن زمان این روال بود که زندگی ائمه اطهار در تلویزیون به‌تصویر کشیده شود اما بعد از مدتی اشتیاق و انگیزه، به‌یک‌باره اراده دوستان برای انجام چنین کار مهم و مؤثری، در سیما فیلم به پایان رسید. در میانه‌های راه تحقیق، پژوهش و نگارش، کار متوقف شد و تا امروز هم هیچ خبری از آن نشد. نه‌تنها در این سال‌ها هیچ صحبت دیگری با من نشد و حتی جایی ندیدم دغدغه‌ای برای ساخت سریالی درباره امام صادق(ع) به‌وجود بیاید. "به‌سراغ این وقایع مهم تاریخی و مذهبی نرفتن کار اشتباهی است و یک طیف گسترده‌ای از مخاطبین را از دست می‌دهد."

غربی‌ها با سریال‌هایی به دنبال تحریف در دین و تاریخ‌اند

اساساً باید از مدیران مربوطه پرسید که وقت آن نرسیده کاری برای شیعه، رئیس مذهب شیعه و آغازگر فصل جدیدی از اتفاقات شیعه، ساخته شود؛ البته درست است که ما درباره احیای فرهنگ جهاد و شهادت در ساخت یک کار خوب برای خانواده‌های شهدای‌مان، هم نتوانسته‌ایم کار تأثیرگذار و فاخری ارائه دهیم اما جامعه دینی و مذهبی ما منتظر یک نگاه شیعه در یک مجموعه تلویزیونی به‌نام امام صادق(ع) است.

هر روز این خلأ جدّی‌تر می‌شود؛ چون به کارهای زودبازده و اصطلاحاً کم تأثیرگذار بیشتر بودجه و میدان اختصاص داده می‌شود که هیچ‌کدام نتوانسته‌اند اقبال مخاطب را نسبت به خودشان جلب کنند. در حالی که هنوز مخاطب طرفدار همان قدیمی‌ها و نوستالژی‌های تلویزیونی است که بخش عمده‌ای از آن‌ها به همین آثار مذهبی و دینی برمی‌گردد. اما چرا امروز بیش از هر برهه‌ای اهمیت دارد واردِ ساخت کارهای دینی و مذهبی بشویم و یا این حوزه را بیشتر جدّی بگیریم؟! چون غربی‌ها با ساخت سریال‌ها و فیلم‌های نامربوط تیشه به ریشه اعتقادات و شرعیات دینی جوامع اسلامی می‌زنند باید از آثار دینی و مذهبی حمایت کرد، البته کارهایی می‌سازند که در داخل توجهات بسیاری را جلب می‌کند اما به‌لحاظ بین‌المللی نتوانسته‌اند تأثیرگذاری داشته باشند.

علت ممنوعیت سریال مصری "حشاشین"؛ تحریف تاریخ ایران

گفت‌وگو با رئیس صداوسیما درباره فقدان آثار دینی و الف ویژه 

با پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره این خلأها و کمبودها و همچنین کم‌کاری که در حوزه ساخت آثار درباره فلسطین و حقایقی از جنایت‌های اسرائیل صحبت کردیم؛ او با اشاره به اضافه شدنِ چند الف ویژه جدید به خبرنگار تسنیم گفت: «یکی از دستورکارهای جدّی سیمافیلم در سال جاری تعیین عنوان سوم الف ویژه تاریخی که کلید بخورد و  تولید آنها آغاز شود. در حال حاضر دو سه عنوان در حال بررسی است. علی‌رغم اینکه تولید الف ویژه‌ها هزینه سنگین و برنامه‌ریزی بسیار دقیق و زمان‌مندی را نیاز دارد اما فکر می‌کنیم علاوه بر این دو سریال الف ویژه که در دست ساخت داریم بایستی یک یا دو عنوان دیگر پیش تولید آن را آغاز کنیم تا به تدریج الف ویژه‌های فعلی به مراحل پایانی‌اش می‌رسد وارد تولید و پس‌تولید سریال‌های بعدی برسیم. امیدواریم بتوانیم به گونه‌ای طراحی کنیم در طول سال‌های آینده هر هفته یک اپیزود الف ویژه پخش کنیم و متناسب با تولید ان‌شاءالله این تأمین را در جدول پخش‌مان داشته باشیم.»  

«وعده صادق» محقق شد؛ اما وعده ساخت «بازمانده‌ها» خیر!

وی در خصوص کم‌کاری‌ها در حوزه ساخت آثار درباره فلسطین به این نکته اشاره کرد: حتماً درباره جریان تحریف در این حوزه درست اشاره کردید. چون دشمنان با برنامه‌هایی که در هالیوود و نتفلیکس می‌سازد عملاً تلاش می‌کنند یک موضوع حق را به باطل تبدیل کند و واقعیت را در مقابل چشم جهانیان تحریف کند. وظیفه ما بسیار سنگین است. شاید توانایی‌های فنی ما با کشورهای غربی برابری نکند اما حرف حقی که ما، مردم فلسطین و مردم منطقه می‌زنند قطعاً بر فناوری غلبه پیدا می‌کند؛ همان‌طور که در ماجرای طوفان‌الاقصی و ماجرای غزه همگان حقیقت‌ها را دیدند.

باید به سرعت عقب‌ماندگی‌مان را در حوزه فلسطین جبران کنیم

جبلی در خاتمه افزود: با ابزار فیلم و سریال‌سازی می‌توانیم ‌این منطق را به مردم منتقل کنیم که زوال اسرائیل نزدیک است. ما در صداوسیما پذیرای طرح‌های خوب در زمینه تولید فیلم و سریال هستیم؛ باید به سرعت عقب‌ماندگی خود را در این زمینه جبران کنیم. نباید روزی فرابرسد که شاهد آزادی فلسطین باشیم و ما به عنوان رسانه کاری در شأن آن روز انجام نداده باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • واقعاً روس ها درباره جنگ پوتین چه فکر می کنند؟/ سقوط مخاطبان تلویزیون دولتی در روسیه/ روس ها بیشتر چه کلماتی را در گوگل جست و جو می کنند؟
  • دعوت سپاه از مردم برای نقش‌آفرینی در کنگره شهدای استان مرکزی
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟
  • عکس| خانم بازیگرِ تلویزیون، برای همیشه ایران را ترک کرد
  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری